Op de site van de landelijke Raad vonden we bijgaand bericht:
Dat is één van de punten die dr. Fred van Iersel dinsdag 18 juli inbracht bij een workshop in het oecumenische Taizé, tijdens een week over solidariteit met vluchtelingen en migranten. Zijn startpunt is één van de spannende onderdelen in zijn verhaal. Hij begint zijn pleidooi bij het Godsbeeld. Hij ziet God als een pelgrimerende God en een God van liefde. Als Van Iersel een beeld van God heeft geschetst, gaat hij in op de consequenties van dat Godsbeeld voor het geloof in precies deze God die Pelgrim is.
Van Iersel, voorzitter van de beraadgroep Samenlevingsvragen, sluit daarmee aan bij het kernthema van het beleidsplan van de Raad van Kerken. Daarin staat de pelgrimage van gerechtigheid en vrede centraal. Het feit dat God Pelgrim is, is basis voor een open houding naar mensen. ‘Wees niet bang’, zei Jezus al. ‘Zou het niet helpen als we vragen hoe onze God voor pelgrims uit reist, hen uit oorlog en conflict bevrijdt, en uit de onderdanigheid en slavernij van dictaturen leidt? Is niet God de God die zichzelf voor de ballingschap manifesteert, die van de onderdrukte en vervolgde mensen houdt?’, stelt Van Iersel.
‘Het is onze Pelgrim God zelf, die vertrouwen geeft aan kwetsbare mensen in ballingschap. Hij onderhoudt deze kleine vlam van vertrouwen als de bron van menselijke waardigheid. Geloven, en blijven geloven, ondanks de ellende, lijkt misschien moeilijk. Maar het is een cadeau. Het is een simpel geschenk: om de goede boodschap van Christus te horen en inderdaad hierop te reageren: met ons hart en ziel en geest te bevestigen’.
Om te beseffen dat God zelf een Pelgrim is, moet men accepteren dat elke mens persoonlijk een pelgrim in de wereldgeschiedenis is, een persoon die zijn oorspronkelijke huis moet verlaten en die nog niet is aangekomen, zegt Van Iersel.
‘Het Evangelie vertelt ons over God op zijn bedevaart, die een spiritualiteit van geloof, hoop en liefde biedt aan de mensen die leven in ballingschap. In de praktijk moet de rechtvaardigheid die hierop geënt is, een ‘integrale rechtvaardigheid’ zijn die de armste en zwakste mensen omvat’.
Lees de volledige tekst van de inleiding van prof. van Iersel (in het Engels)