Reflectie op de verklaring van het platform Rome Reformatie

Door Geert van Dartel |

Op 19 juni organiseerde het Nederlands Christelijk Forum in Helvoirt een bijeenkomst over de verklaring van het platform Rome Reformatie. Geert van Dartel, voorzitter van de Raad van Kerken, hield daar een inleiding. Andere sprekers waren dr Arjan Plaisier en Peter Grim (lid plenaire raad namens VPE). Hieronder de tekst van Geert van Dartel.

“Een leven lang in de oecumene”, zo luidt de titel van een boekje over ds. Nico van den Akker dat in de jaren negentig van de vorige eeuw door de Sint-Willibrordvereniging werd uitgegeven. In een gesprek dat ik aan het begin van mijn dienstverband bij de Sint-Willibrordvereniging met Nico voerde, drukte hij me op het hart op de weg van de oecumene vol te houden. Onder verwijzing naar het verhaal over Gideon in het boek Rechters zei hij tegen me dat je niet met velen hoeft te zijn om een keer ten goede te bewerken. Toen Ton van Eijk, theoloog en priester, in 1996 afscheid nam als voorzitter van de Sint Willibrordvereniging zei hij in een interview dat ik met hem maakte voor de Willibrordkrant dat de vereniging zich er op moeten blijven richten de vlam van de oecumene aan de parochies door te geven.

Lees het volledige artikel

bron en beeld: raad van kerken nl